sobota, 23 marca 2013

Chlebek wielkanocny





 Do Świąt jeszcze tydzień i na ciasta jeszcze za wcześnie... a że ogromna ochota na pieczenie mnie ogarnęła właśnie dzisiaj, więc upiekłam taki chlebek. Można go zjeść, lub zostawić jako dekorację wielkanocnego stołu. Ja udekorowałam go wydmuszkami z jaj o białych skorupkach. Mozna też użyć kolorowych pisanek. Chlebek jest bardzo prosty do wykonania. Trzeba tylko pamiętać żeby do dekoracji chlebka (w czasie pieczenia) użyć jajek ugotowanych na twardo (ponieważ surowe jajka mogą pęknąć). Po upieczeniu wymieniamy je na jakie chcemy :) Ale zabawa!

  • 3 szkl. mąki dowolnej ( ja wzięłam typ.650)
  • 1,5 szkl. ciepłej wody
  • 1 op. drożdży instant ( na 500g. mąki)
  • 2 łyżki oleju
  • 1mała łyżeczka soli
  • 1 łyżka cukru
  • 1 żółtko do posmarowania chlebka
  • mąka do podsypania ( ok 1/2 - 3/4 szkl.)
  • 4 jajka ugotowane na twardo ( w skorupkach)
Składniki połączyć i wyrobić ciasto. Odstawić do wyrośnięcia na ok 1 godz. Podsypać blat mąką i wyłożyć ciasto. Dokładnie zagnieść, dodając pozostałą makę. Oderwać kawałek ciasta i odłożyć na dekoracje. Z ciasta uformować długi wałeczek. Zapleść ( skręcić) go ozdobnie jak wianek. Końce zlepić. Położyć na blachę na papierze do pieczenia. Pozostawić ok 30 min do wyrośnięcia. Z pozostawionego ciasta ( po rozwałkowaniu) wyciąć foremkami ozdobne listki lub kwiatki. Ja wycięłam też kilka zajączków, które upiekłam obok chlebka na tej samej blaszce :)
Gdy chlebek trochę urośnie, posmarować go rozmąconym żóltkiem. Ułożyć dekoracyjne elementy i też je posmarować żółtkiem. Położyć ugotowane jajka ( trzeba posmarować skorupki tłuszczem, żeby się nie przykleily do ciasta). Lekko je docisnąć. Wstawić do nagrzanego do 190oC piekarnika i piec do zrumienienia ciasta, ok 35 min. Po wyjęciu z piekarnika, chlebek ostudzić. Potem można  już wymienić jajka na kolorowe pisanki. Udanej zabawy i smacznego!


5 komentarzy:

  1. rewelacja! ale musi ładnie wyglądać na świątecznym stole:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ajajaj! Jaki radosny, świąteczny chlebek!

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie skończyłam piec chlebek z Pani przepisu. Pachnie pysznie, wyszedł ślicznie wyrośnięty. Wybrałam akurat ten, bo potrzebowałam jakiegoś odpowiedniego na surowiec rzeziebny że tak powiem - trochę źle odmierzyłam ilość na ozdoby i chlebuś pod nimi ginie, ale i tak wygląda pysznie :D A tak wygląda : https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10574321_1462838227309948_8363827288585617604_n.jpg

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo się cieszę :) Dziękuje za miły komentarz :)

    OdpowiedzUsuń