sobota, 13 lipca 2013

Lawendowy chleb z garnka rzymskiego

W dzisiejszy, mokry, pochmurny dzień zaszyłam się w kuchni... piekąc chleb i pijąc kawę. Wyciągnęłam z przepaści kredensu rzymski garnek do pieczenia chleba a z szuflad suszone kwiaty lawendy... Przygoda z chlebem trwała przez kilka godzin, ale uwierzcie mi, było warto :) Takiego pysznego chleba nigdy dość!
  • 4 szklanki mąki pszennej typ 650
  • 2 szklanki mąki zytniej
  • 1 szkl. zakwasu chlebowego
  • 2 szkl. ciepłej wody
  • 2 łyżki cukru trzcinowego ( może być zwykły)
  • 1/4 kostki drożdży
  • 5 łyżek oleju
  • 1 łyżka soli
  • 2 ugotowane ziemniaki lub 4 lyżki puree ziemniaczanego z proszku
  • mąka do podsypania
Naczynie do pieczenia chleba zamoczyć w wodzie na min 30 min. Przed pieczeniem osuszyć i posmarować tłuszczem. Mozna lekko posypać tartą bułką.
Wodę i zakwas wymieszać, dodac pokruszone drożdże i cukier. Rozetrzeć drewnianą łyżką. Dodać mąkę, sól i rozgniecione ziemniaki. Dokładnie wyrobić, aż będzie odchodzilo od ręki. Pod koniec wyrabiania dodać olej. ciasto chlebowe oproszyć lekko mąka i przykryć ściereczką. Odstawić w ciepłe miejsce na kilka godzin. Jeśli nadmiernie będzie rosło, trzeba go co jakiś czas ugnieśc drewnianą łyżką. Ja zagniatam chleb rano a piekę około południa. Ciasto powinno rosnąć min 4-5 godzin.
Dobrze "wypracowane" ciasto chlebowe wyłożyć na blat podsypany mąką. Dodać kilka łyżek suszonych kwiatów lawendy. Zagnieść delikatnie. Przelożyć do formy do pieczenia. Oczywiście, jeśli nie macie garnka glinianego, mozecie chleb upiec w zwykłej formie. Cheb wstawić do ciepłego piekarnika ( ok 50oC) i poczekać az podrośnie. Pieczenie: 200oC przez pierwsze 10-15 min. Potem 180oC przez kolejne 45 min. razem pieczemy ok. 1 godziny. Upieczony chleb wykładam na ściereczkę i przykrywam ręcznikiem. Chleb powinien leżakować ok 1 godziny w ciepłym śpiworku :)

8 komentarzy:

  1. rewelacyjny, takiego chleba jeszcze nie jadłam, co prawda nie mam garnka rzymskiego ale może i w tradycyjnej formie uda się go upiec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uda się w tradycyjnej formie. Możesz go upiec :)

      Usuń
  2. Przepiękny ten chlebek, w dodatku przepyszny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Chodzi za mną zakup takiego garnka .Od dawna .Chyba nadszedł już odpowiedni czas ,bo taki chlebek to musi byc przepyszny !?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, kupiłam go w "tym" sklepie, do którego zabraniam sobie zbyt często zaglądać :) Miałam farta! oryginalny Brottopf :)

      Usuń
  4. Chleb jest idealnie upieczony z góry i z dołu dzięki glinianej formie. Poza tym, przed pieczeniem trzeba ja namoczyć a potem ona oddaje wilgoć chlebkowi. dzięki temu jest delikatny i wilgotny w środku a skórkę ma chrupiącą

    OdpowiedzUsuń
  5. Polecam również formy gliniane !! Ja kupiłam taką formę http://www.garneczki.pl/produkt/forma-gliniana-do-chleba-razowiec,7879. Chlebki wychodzą z niej znakomite :)

    OdpowiedzUsuń