wtorek, 18 marca 2014

Pieróg drożdżowy z kapustą i grzybami. I wiosna, której nie mogę się doczekać

 
 

 
Czekam na słońce... Ale, jak na razie, nic z tego... :(  Pada i wieje okropnie!
Moja działka mnie wzywa! Nasiona już kupione, czekają w koszyku. Czekam i ja... W sobotę upiekłam pierogi z kapustą i grzybami. Wystarczyło tylko zawinąć je w serwetkę. W termosie przygotować herbatę i... no własnie, ten plan nie wypalił. Wichura i deszcz pokrzyżowały nasze plany... Zostaliśmy w domu.  Zaparzyłam herbatę. Z kubkiem termicznym w ręku, zawinięta w koc. Z kotem przy boku. Odjechałam w krainę książek. Czytałam i czytałam...
Murakami to mistrz budowania napięcia. Przenikania świadomości i światów. Prowadzenia wielu wątków, które schodzą się pod koniec opowieści. Rozwiazują się zagadki, ale... nigdy do końca! Zawsze zostaje  niedosyt i pragnienie kolejnych słów... Jeszcze,  jeszcze, jeszcze...
 
Haruki Murakami - "Kafka nad morzem" 
Kafka nad morzem ( okładka miękka)
 
 
A wracając do rzeczywistości i... do mojej kuchni.... Podaję przepis na drożdżowe pierogi z fantastycznym farszem :)
 
Ciasto drożdżowe:
 
2 szkl. mąki typ 650
1 szkl. ciepłej wody
1 jajko
1 op. drożdży instant ( na 500g. mąki)
1/2 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru
2 łyżki oleju
mąka do podsypania
 
Mąkę wymieszać z drożdżami, cukrem i solą . Wlać wodę. Dodać jajko. Wszystkie składniki dokładnie zagnieść. Pod koniec wyrabiania dodać olej. Wyrobić gładkie ciasto. Ulepic z ciasta kulę. Włozyc do miski. Przykryc sciereczką. Pozostawic do wyrośniecia. W tym czasie przygotować farsz do pierogów.
 
Farsz:
 
1/2 główki kapusty ( ok. 1 kg)
1/2 kg. pieczarek
4 cebule
2 łyżki oleju
sól, pieprz, papryka w proszku, zioła
 
Dodatkowo:
sezam
żółtko do posmarowania
 
Kapustę pokroić w plastry. Ugotować na parze lub w małej ilosci wody w garnku. Wystudzić. pokroić na małe kawałki. Pieczarki i cebulę pokroić w plastry. Cebule przesmażyć na rozgrzanym oleju. Dodać pieczarki. Smażyc ok 10 min. Na koniec dodać kapustę. Doprawić. Smażyć do całkowitego odparowania wody z warzyw. Farsz odstawić do przestudzenia.

 
Wyrośnięte ciasto podzielić na 4 części. blat podsypać mąką. Rozwałkować każdą porcje ciasta na placek o srednicy 20 cm. Na środek nałożyć farsz ( też 1/4). Skleić brzegi każdego pieroga. Ozdobnie zwinąć brzeg w falbankę :) Pierogi ułożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Pozostawic do wyrośniecia. Ja wstawiłam blache z pierogami do ciepłego piekarnika :) Wyrosniete pierogi posmarowac żółtkiem i posypac sezamem. Pieczenie ok. 30 min. w temp. 180oC.
 Pierogi powinny być apetycznie rumiane! Pyszne są na gorąco, zaraz po wyjęciu z pieca, a także po ostygnięciu. Życzę smacznego :)


2 komentarze:

  1. U mnie też wszystko i wszyscy w pogotowiu .Tylko jak mamy czas to wieje i pada ,jak słońce to w pracy i .
    Taki pieróg + barszczyk w kubku to obłędna przekąska po ciężkiej pracy na świeżym powietrzu

    OdpowiedzUsuń