wtorek, 11 marca 2014

Quinoa - komosa ryżowa. Złoto Inków na Twoim talerzu

 


Dzisiaj kolejny zdrowy produkt i kolejny przepis na życzenie :) Quinoa, czyli komosa ryżowa. Nasiona komosy pokryte są związkiem chemicznym o gorzkim smaku. Jest to saponina, którą powinnismy usunąć. Należy je przed gotowaniem namoczyć na 10 minut, dokładnie opłukać ( np. na sicie o drobnych oczkach pod strumieniem zimnej wody). W celu wydobycia charakterystycznego, orzechowego posmaku komosy, możemy pozostawić nasiona do wyschnięcia i przed gotowaniem podprażyć je przez ok. 5 minut na suchej patelni, na średnim ogniu. Opłukaną komosę umieszczamy w garnku, zalewamy wodą w proporcji 2 części wody na 1 część nasion, doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy ogień, przykrywamy i gotujemy na małym gazie ok. 15 min, aż quinoa wchłonie całą wodę. Ziarenka powinny stać się lekko przezroczyste, z wyraźnie widocznymi białymi "okienkami". Komosę można łączyć z innymi zbożami. Ja ja dzisiaj ugotowałam z ryżem dzikim i białym. Podałam z gotowanymi warzywami. Jedzenie pyszności... A do tego bardzo zdrowe! Quinoa jest bogata w łatwo przyswajalne białko i można ją jeść zamiast mięsa. Polecam!
  • 1 filiżanka quinoa
  • 1/2 filiżanki ryżu dzikiego
  • 1/2 filizanki ryżu białego



 Quinoa, czyli komosa ryżowa - uprawiana była w górskich regionach Chile, Peru i Boliwii już ponad 5 tysięcy lat temu. Nazywana przez cywilizację Inków „matką zbóż" Wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka. Nie zawiera przy tym glutenu, nadaje się więc dla osób z celiakią i będących na diecie bezglutenowej. Białko zawarte w komosie to tak zwane białko kompletne, czyli zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy, które nie są syntetyzowane w organizmie ludzkim i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Szczególnie istotna w quinoa jest obecność dużych ilości lizyny, aminokwasu ważnego dla wzrostu i odnowy tkanek. Oprócz białka, quinoa zawiera szereg innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych. Jest bogatym źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu, dlatego jej spożycie jest zalecane osobom z migrenowymi bólami głowy, cukrzycą i miażdżycą. Nasiona komosy zawierają więcej tłuszczu niż ziarna zbóż, jednak tłuszcz ten stanowią głównie wartościowe, nienasycone kwasy tłuszczowe, między innymi te z grupy omega-3, występujące przede wszystkim w rybach. Na tle zbóż quinoa wyróżnia się również wysoką zawartością witaminy E. ( cyt)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz