poniedziałek, 7 kwietnia 2014

Ciasto - Salceson. Świetne !!!




Ciasto ciemne z dodatkami jasnymi. Czyli tzw. zagospodarowanie wszystkich skrawków powstałych przy pieczeniu innych ciast. Wersja bardzo przydatna przed Świętami, gdy walczymy ze słodkimi wypiekami. Nazwałam to ciasto "salceson", ponieważ tak mi się skojarzyło, gdy go przekroiłam :) Jest to ciasto babkowe, a dodatkowo do masy dodałam "zachomikowany" wcześniej w zamrażarce kawałek jasnego biszkopta. Jeśli nie macie jasnego ciasta, możecie dodać zwykłe biszkopty czy pokruszone herbatniki. Mój mąż uwielbia salceson ( taki mięsny) więc tym ciastem też był zachwycony. I tak trzymać!

  • 5 jaj
  • 2 szkl. mąki pszennej typ 450
  • 1/2 szkl. cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 100g. masła
  • 4 łyżki oleju
  • 3 łyżki kakao
  • 100 ml. mleka
  • 2 jabłka obrane i pokrojone w kostkę
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100g. biszkoptu pokrojonego w kostkę ( lub innych skrawków jasnego ciasta, albo herbatników)
  • 50g. płatków migdałowych
  • 25 g. kokosu ( wiórki)
  • cukier puder do posypania
Żółtka oddzielić od białek. Białka ubić. Żółtka utrzeć z cukrem i miodem. Dodać miękkie masło i olej. Utrzeć na puszystą masę. Dodawać małymi porcjami mąkę wymieszaną z proszkiem i kakao i wlewać mleko. Ucierać dalej. Na koniec dodać pianę z białek. Delikatnie wymieszać. Do ciemnej masy włożyć kawałki jasnego ciasta i jabłek i dodać płatki migdałowe i kokos. Wymieszać łyżką. Ciasto włożyć do foremki keksowej wysmarowanej masłem i wysypanej tartą bułką. Pieczenie 40-50  min. w temp.180 o C. Sprawdzic patyczkiem, czy gotowe. Po wyjęciu z formy i wystudzeniu, można posypać cukrem pudrem. Smacznego.


2 komentarze: