poniedziałek, 12 maja 2014

Żytni chleb na liściach chrzanowych z przepisu Babci S.



 
Babcia S. była mistrzynią w pieczeniu chleba. Piekła chleb regularnie, prawie co tydzień. Dla całej rodziny. Była to ciężka praca. Wyobraźcie sobie,że macie na raz wyrobić ręcznie ciasto  chlebowe na  8 dużych prostokatnych blach. Tyle mieściło się do naszego pieca :) Zima, czy lato. Zawsze chleb był potrzebny, wyczekiwany. Bo czy jest jakiś pokarm tak cenny jak chleb? Wszystkie, nawet najlepsze potrawy świata mogą się nam  przejeść, ale chleb... Nigdy. Dlatego jest tak cennym darem. Dlatego też uważam, że dom, w którym pachnie świeży chleb, ma swoją cudowną atmosferę.
Wbiegałam do kuchni, gdzie babcia wkładała ciasto chlebowe do blach... Lubiłam patrzeć, jak wilgotną dłonią wygładza wierzch każdego bochenka. Pilnowałam, żeby zostało trochę tego ciasta i dla mnie :) mój chlebek powstawał na końcu. Ale za to jak pięknie go miałam ulepiony :) Przynosiłam z ogrodu pęk liści chrzanu. Babcia mi pokazała, jak się kiedyś piekło chleb bez użycia blach. Bardzo mi się to spodobało. To nic, że mój bochenek był od spodu zbyt spieczony. I tak, byłam moim dziełem zachwycona!
 
Teraz piekę chleb tylko w piekarniku. Ach, ten piec chlebowy... Czasami kładę go na liściach chrzanu lub buraka albo na natce pietruszki. To taka mała odmiana. Chleb też dzięki temu zyskuje na smaku. Zamiast połowy mąki żytniej dodałam mąkę pszenną i płatki. Ciasto chlebowe jest łatwiejsze w wyrabianiu :) Polecam
  • 30dkg. mąki żytniej
  • 20 dkg. mąki pszennej
  • 10 dkg. płatków owsianych
  • 2 szkl.  zakwasu żytniego
  • 1/2 szkl. ciepłej wody
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżki oleju
 
 
Mąkę i płatki owsiane wymieszać w misce. Wlać zakwas i wodę. Dodać sól i cukier. Dokładnie wyrobić ciasto. Będzie to terochę trudne. Ciasto bedzie się lepić do rąk, ponieważ tak się zachowuje mąka żytnia :) Trzeba w czasie wyrabiania zwilżać dłonie zimną wodą. Nie dotyczy to tych z Was, którzy korzystają z pomocy miksera do wyrobu chleba. Wyrobione ciasto chlebowe zostawiamy na min 4 godz. Potem przekładamy do formy wyłożonej liscmi chrzanu. Zostawiamy w ciepłym miejscu na kolejne kilka (2-3) godzin do wyrosniecia. Pieczenie chleba: ok. 15 min w temp. 220 oC. Potem ok. 45 min. w temp. 190 oC. Po upieczeniu chleb wyjąć na sciereczkę. wierzch posmarować przegotowaną wodą. Przykryć sciereczką. Pozostawić do ostygnięcia. Smacznego!

6 komentarzy:

  1. Piękny !
    Może i ja się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  2. of Natural Resources set up at the ramp checking your vessel
    making sure you were safety compliant. This is probably one of the best ways to get a girl attracted
    to you. I enjoy finding solutions to problems and have many more ideas to come.


    Here is my web page: testoboost

    OdpowiedzUsuń
  3. Actually when someone doesn't be aware of afterward its up
    to other people that they will assist, so here it takes place.


    My website; garcinia cambogia extract ()

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurczę, pieczone domowe chleby mnie,, prześladują,, - wszędzie ich pełno :)) a ja się jeszcze nie odważyłam na taki wypiek w swojej kuchni... Twój ( babciny) przepis z tymi liśćmi bardzo oryginalny....
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Howdy! I'm at work browsing your blog from my new iphone!
    Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all
    your posts! Carry on the outstanding work!

    My web site; goji active (railone.kr)

    OdpowiedzUsuń
  6. There is certainly a great deal to learn about this topic.

    I like all of the points you've made.

    My page goji berry posologia

    OdpowiedzUsuń