niedziela, 6 lipca 2014

Chleb zdrowia - 3 zboża. Na zakwasie żytnim


Dzień był długi i upalny. Rano przygotowałam ciasto chlebowe na zakwasie żytnim. Umieściłam je w formie. Przykryłam ściereczką. I pozwoliłam mu rosnąć przez 5 godzin :) Po południu wstawiłam chleb do piekarnika. I oto jest! Cudownie pachnący. Smakowity. Zdrowy! Do takiego chleba wystarczy trochę domowego masła, pomidor i cebulka. Albo oliwa z czosnkiem i bazylią. Mniam!



 








 
 
 
 
  • 30 dkg. mąki żytniej jasnej ( pytlowej)
  • 30 dkg. mąki pszennej typ 650
  • 20 dkg. płatków owsianych
  • 1/2 l. zakwasu żytniego 
  • 150-200 ml. ciepłego mleka
  • 1 czubata łyżeczka soli
  • 6 łyżek oleju
  • mąka do podsypania przy wyrabianiu
  • płatki owsiane do posypania chleba

Mąkę żytnią i pszenną połączyć z płatkami owsianymi. Wlać zakwas chlebowy i mleko. Dodać sól i olej. zagniatać ciasto, aż będzie elastyczne i miękkie. Można lekko spryskać ciasto wodą przy wyrabianiu. Wtedy nie będzie się kleić do dłoni. Na blacie podsypanym mąką uformować z ciasta wałek. Obtoczyć go w płatkach owsianych. Chlebek przełożyć do formy wysmarowanej tłuszczem i posypanej mąką. Ja swój chlebek włożyłam do ulubionego garnka rzymskiego. Przykryć ściereczką. Pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na kilka godzin,. Ja wybyłam się z domu na 5 godzin :). Po powrocie wstawiłam chleb do pieczenia. W temp. 190oC piekłam 1 godzinę. Chleb jest gotowy, gdy skórka jest rumiana. a chlebek przy pukaniu wydaje głuchy, przyjemny dźwięk. Po upieczeniu chleb wyjąc z formy, lekko spryskać wierzch wodą i pozwolić mu odpocząć pod ściereczką.  A potem to już tylko kroić i jeść na zdrowie! Smacznego.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz