sobota, 2 sierpnia 2014

Sok z czerwonej porzeczki



Czerwone porzeczki są zdrowe. Wprawdzie mają mniej przeciwutleniaczy niż czarne. Ale mają za to więcej pektyn. Łatwo z nich zrobić dżem czy konfitury. Pektyny w żołądku powodują pęcznienie i zagęszczenie pokarmu. Mają także właściwości żelujące przetwory. Czerwone porzeczki zawierają witaminę C i witaminy z grupy B, żelazo i wapń. Najprostszy sposób na przechowanie to mrożenie. Owoce zachowują wtedy prawie 100% składników odzywczych. Z porzeczek można też zrobić konfitury, galaretkę, czy po prostu sok.
Bardzo łatwo jest zrobić sok. Jak już uporamy się z oderwaniem soczystych kuleczek z gałązek, reszta pójdzie jak z płatka :)

Na 1 kg porzeczek  bierzemy 50 - 70 dkg cukru

Porzeczki umyć i osączyć na sitku lub durszlaku. Oddzielić owoce od ogonków. Wsypać owoce do garnka. zasypać cukrem. Poczekać aż puszcza sok. Garnek wstawić na gaz i zagotować. Mieszać od dna drewnianą łyżką i pilnować, żeby nie wykipiało. Owoce w czasie gotowania oddają sok. Po około 30 min. można wszystko wylać na sito lub durszlak. odcedzić sok. Owoce docisnąć łyzką, zeby zebrać jak najwięcej soku. Pulpę porzeczkowa można przełozyć do słoików i zapasteryzować. Przyda sie jako dżem na zime lub do ciasta. Jeśli chcemy mieć klarowny sok, mozna go jeszcze przecedzić przez płótno. tak przygotowany sok trzeba zagotowac i rozlać do wyparzonych butelek lub słoików. Pijcie go na zdrowie!  


1 komentarz: