czwartek, 22 stycznia 2015

Kruche ciasteczka Babci S. i..o miłości i prezentach


Kochana Babciu, w Dniu Twojego Święta życzę Ci ...
Laurka, własnoręcznie ozdobiona. Przygotowana już kilka dni wcześniej. Czekała w książce lub pod poduszką. Z dumą była przekazana w tym dniu w ręce Babci. Potem ustawiona przez nią na honorowym miejscu lub za szybką w kredensie. Przez rok była dowodem wnusinej miłości. A potem przychodziła kolejna i kolejna... Nie zastanawiałam się wtedy, co się dzieje z tymi "starymi" laurkami. Aż... pewnego dnia, gdy już nie było Tej osoby, dla której były tworzone... znalazłam je wszystkie... w Jej szafie. W pudełku po czekoladkach...
Babcia była skromną osobą. Była ciepła i dobra. Wychowała się w ciężkich czasach i ceniła wszystko, czym ją los obdarzył. Była pracowita i oszczędna. Wychowałam się przy niej. Obserwowałam ją przy pracy. Jeździłam z nią na targ. Bawiłam się z nią i uczyłam od niej. Słuchałam bajek i opowieści z jej dzieciństwa. Śpiewałam i tańczyłam z nią. Gotowała mi kluseczki na mleku i zupę z dyni. A gdy byłam starsza, uczyła mnie robić szalik na drutach i pozwalała zagniatać ciasto na makaron. Nie obsypywała mnie pokaźnymi prezentami ( drogimi, kupowanymi, jak to robią obecnie niektóre babcie). Dostawałam niby drobiazgi, a jednocześnie były to dla mnie cenne diamenty :) Pamiątki, które przetrwały próbę czasu... Jak gliniane, odpustowe ptaszki, które dzisiaj potrafią zaśpiewać tak, jak kiedyś...    
 
 
Miło było piec z Babcią ciasteczka. Zagniatać, wałkować,wycinać, piec i ... jeść!!! Żeby kruche ciasto było naprawdę kruche, należało użyć nie - margaryny, nie - masła, tylko smalcu :) Tak, tak... zwykłego smalcu,
 który potrafi uczynić ze zwykłego wypieku, delikatny smakołyk! Zagniatać należy sprawnie i szybko, żeby ciasto nie ogrzewało się od dłoni. Następnie trzeba ciasto zawinąć w pergamin i pozwolić mu odpocząć w chłodnym miejscu. A potem pozostaje już tylko zabawa w wycinanie i pieczenie.

  • 1/2 kg mąki pszennej typ 650
  • 150g smalcu ( można użyć masło)
  • 6 łyżek cukru
  • 1 jajko
  • 1 żółtko
  • 2 łyżki śmietany ( kwaśnej, gęstej) 
  • aromat wanilii  



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz