środa, 24 czerwca 2015

CHIA własciwości i zastosowanie




O nasionach Chia pisałam w tym poście: http://twins-pot.blogspot.com/2015/04/nasiona-chia.html
Ale temat jest nie wyczerpany a zainteresowanie tymi małymi nasionkami ogromne. Więc pora na kolejne informacje.
Nazwa CHIA pochodzi od słowa "Chian" co oznacza "oleisty. I naprawdę, muszę przyznać że nazwa ta jest w 100% trafna, bo chia zawierają kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 w proporcji optymalnej. Jak podaje literatura, jest to 30% omega 3 do 40% omega 6. Regularne ich spożywanie  pozwala na eliminowanie złogów cholesterolowych w naczyniach krwionośnych człowieka.
Chia to również źródło witamin E, B1, B3, minerałów: wapnia, fosforu,magnezu, żelaza, cynku. Zawierają boron, minerał współdziałający metabolicznie z wapniem w ustroju ( uwaga! leczenie osteoporozy). Nasiona chia zawierają dużo błonnika (około 25%)który działa korzystnie na układ trawienny. Poza tym daje uczucie sytości i wspomaga procesy trawienne. Chia jest polecane w dietach odchudzających :) Przy okazji jest wspaniałym środkiem oczyszczajacym z trucizn metabolicznych ( utylizacja szkodliwych składników na poziomie komórek organizmu). Chia jest rekomendowane młodzieży i dzieciom oraz kobietom w ciązy i karmiacym piersią . Ze względu na dużą ilośćbłonnika, chia spowalniaja wchłanianie cukrów i regulują jego poziom we krwi. Sa przez to dedykowane diabetykom.



Chia ma wiele cennych właściwosci. Czy znacie jakie są niesamowite własciwości hydrofilowe tych maleńkich, niepozornych nasionek. Chia wspomagają nawilżenie organizmu ponieważ ich zdolność do zatrzymywania wody jest zadziwiająca. Nasiona są w stanie zaabsorbować 12 razy wiecej wody niż wynosi ich masa. Ta właściwość nasion ( do utrzymywania wody w postaci koloidalnej) przedłuża okres nawadniania organizmu. Połaczenie nasion chia z wodą tworzy żel ( podobnie jak siemię lniane). Płyny i elektrolity są wykorzystywane przez organizm efektywnie. W związku z tym, chia są stosowane w diecie spotrowców i osób intensynie trenujących. Polecane dla pracujących ciężko fizycznie.

Nasiona te nie zawierają glutenu :) Zalecana dawka dzienna to 1 łyżka stołowa czyli 10g  według : http://www.ilewazy.pl/lyzka-nasion-szalwii-hiszpanskiej-chia
1łyżka stołowa chia zawiera: 49 kcal, 1,6g. białka, 3,1 g. tłuszczu, 4,4 węglowodanów, 3,8 g, błonnika
Ze względu na własciwosci chia powinny znaleźć się w naszej diecie. Jeśli nie codziennie, to przynajmniej dwa razy w tygodniu. Mozna je przyrzadzać na rózne sposoby. Przykładowo:


  • do deserów, puddingów, kisieli
  • dodatek do sałatek
  • do gotowanych i surowych warzyw
  • do płatków, owsianki,kasz
  • do zup i sosów
  • do ciast, placków, nalesników i chleba
  • do hodowania kiełków ( byłam zaskoczona, ale ponoć się nadają)
Nasiona chia w połączeniu z wodą tworzą żel (podobnie jak siemię lniane). Najkorzystniejsze proporcje wody do nasion to 9 :1 Zaleca się, zeby nasiona były moczone w czystej wodzie zanim zostaną użyte do jakiegokolwiek przepisu. Nasiona są smakowo neutralne (nie zmieniają smaku potrawy, do której są dodane) Przyrządzanie galaretki i z nasion chia: Wlać odpowiednia iloć wody ( mozna mleko lub jogurt) do naczynia. Dodać nasiona chia. Dokładnie roztrzepać aż powstanie emulsja. Mozna użyć trzepaczki do piany. Odstawić na kilka minut. Potem jeszcze raz ubić. Wstawić do lodówki najlepiej na kilka godzin lub na całą noc. Pianka może być użyta w ciągu 2 tygodni ale najwartościowsza jest oczywiscie świeża. Dodatki do pianki są wdług upodobań: jogurt, mleko, dżem, owoce,,,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz