wtorek, 16 czerwca 2015

Dżem truskawkowo - rabarbarowy z cukrem trzcinowym


Truskawkowe lato! Uwielbiam ten czas, kiedy do woli mogę delektować się czerwonymi owocami najlepiej prosto z krzaczka :) A to, co zostaje po zapełnieniu łakomych brzuszków... zamykam w słoikach na zimę. Słodkie, soczyste, aromatyczne truskawki i dorodne, kwaśne łodygi rabarbaru. Dodatek brązowego cukru trzcinowego nadaje delikatności i szlachetnego posmaku karmelu... Mmmmmniam !


  • 2 kg. truskawek ( umytych i oczyszczonych)
  • 0,5-0,7 kg. łodyg rabarbaru ( umytych i oczyszczonych) pokrojonych na małe kawałki
  • 0,5 - 1 kg. cukru brązowego trzcinowego ( ilość wg własnych upodobań smakowych)
  • 100 -200 ml. wody ( na dno garnka)
Pokrojony drobno rabarbar włożyć do garnka z grubym dnem. Wlać wodę. Garnek przykryć pokrywką i gotować na małym gazie ok. 15- 20  minut. Gdy kawałki rabarbaru zmiękną i rozpadną się, dodać cukier i truskawki. Masa natychmiast zmieni konsystencję na rzadszą. Gotować, bez przykrycia, (delikatnie mieszając od dna) na małym gazie. Truskawki w tym czasie puszczą dużo soku. Gotowanie może trwać krócej, lub dłużej. To zależy jak gęsty ma być dżem. Ja gotowałam 1 godzinę. Jeśli ktoś chce otrzymać galaretkę, może dodać dżemix czy podobny zagęstnik. Ja wolę naturalne przetwory, więc nic nie dodałam. Gorący dżem przełożyłam do wyparzonych słoików "pod wierzch". Nałożyłam pokrywki. Dokręciłam dokładnie. Najlepiej użyć zakrętek z tzw. "guzikiem", wtedy mamy pewność, że słoik jest zamknięty. Odstawiłam do wystygnięcia. Gotowe!


Dżem jest smaczny i pełen witamin. Należy jednak pamiętać, że rabarbar zawiera m.in. kwas szczawiowy i w związku z tym, niektórym osobom nie jest on wskazany. Pozostali mogą smakować. W rozsądnych ilościach, radzę, chociaż trudno się opanować :) Dżem jest pyszny!  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz