środa, 17 czerwca 2015

Zupa jest uwerturą... Perfekcyjny poradnik pani domu


Perfekcyjny poradnik pani domu. Przepisy i porady Lucyny Ćwierczakiewiczowej - Jackowska Wanda
"... Zupa jest uwerturą, przedmową, jest nawet czemś więcej. Z jej składu i aromatu sądzić można o następnych daniach obiadu. staraj się więc o dobry smak zupy z pieczołowitością kompozytora względem uwertury jego nowej opery. Jeżeli obiad składa się z trzech dań, jak opera komiczna w trzech aktach, zupa powinna być skromna. Jeśli obiad ma być operą gastronomiczną w pięciu aktach a dziesięciu obrazach, należy podać zupę jako przedmowę, niby przedsmak wykwintnych potraw, jakie nastąpią..."(Perfekcyjny poradnik pani domu. Kuchnia i porady Lucyny Ćwierczakiewiczowej)
Książkę kupiłam na wyprzedaży w małym miasteczku za kilka złotych... Tak, przypadkowo sie na nią natknęłam. Wygrzebałam ją ze sterty innych książek... Zabrałam do domu... Zaczytałam się... i zauroczyłam się... Prostotą receptur. Wiedzą o produktach, przyprawach. Trafnością opinii. Obiektywizmem. Językiem, którym opisane są receptury. W najbliższym czasie mam zamiar wypróbować kilka przepisów, którymi się z Wami podzielę. Do oryginalnych przepisow są wyjaśnienia, dzięki czemu wszystko jest jasne. A receptury wydają się być zwięzłe i proste :) 

 Lucyna Ćwierczakiewiczowa uważana za geniusza sztuki  kulinarnej i mistrzynię gastronomii swojej epoki.  Jest autorką najsłynniejszej polskiej książki kucharskiej ( wydanej w 1860 r.) ''365 obiadów za 5 złotych” opisana przez Wandę Jackowską jako nietuzinkowa, niezwykle barwna postać. W książce tej mozna znaleźć dużo praktycznych porad oraz niepublikowane wcześniej w żadnej książce  ( jak zapewnia autorka) przepisy pochodzące z wydawanych przez Ćwierczakiewiczową kalendarzy dla kobiet  ukazujących się pod nazwą ''Kolęda dla gospodyń przez Autorkę 365 obiadów”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz