piątek, 21 sierpnia 2015

Warzywa bogate w Potas i jakie funkcje pełni on w naszym organizmie?



 W czasie upałów i po wysiłku fizycznym, kiedy wodę tracimy z potem, należy dużo pić aby nie doprowadzić do odwodnienia. Dlaczego zamiast szklanki coli lub kolejnej kawy warto sięgnąć po sok warzywny? Najlepiej świeżo przygotowany. Bo taki napój idealnie zaspokoi pragnienie, nasyci i nawilży nasze ciało. Dostarczy przy tym witamin i składników mineralnych. Nie musimy mieć sokowirówki, żeby wykorzystać tę cenną właściwość płynnego pokarmu roślinnego. Możemy pić sok pomidorowy z przegotowanych i przetartych przez sito pomidorów, Będzie to koncentrat zdrowia zawierający także cenny likopen, o którym pisałam tutaj:http://twins-pot.blogspot.com/2015/08/poniedziakowy-detoks-pomidory-i-bazylia.html bo pomidor to skarbnica witamin i minerałów
A dzisiaj kilka zdań o Potasie, który znajduje sie w warzywach i jest bardzo ważny w naszej diecie.

Potas reguluje gospodarkę wodno - elektrolitową organizmu. Wspólnie z sodem jest odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia osmotycznego w komórkach i płynach ustrojowych. Reguluje ciśnienie krwi. Poprawia pracę nerek. Wspomaga pracę mięśni i układu nerwowego. Wspomaga koncentrację i proces zapamiętywania.

W jakich warzywach występuje Potas? Można przyjąć, że we wszystkich korzeniowych, liściastych i nasionach. Jednak jego zawartość w roślinach jest różna.
Najwięcej potasu zawierają suche nasiona roślin strączkowych 600-1200 mg/100g. soja nawet 2132 mg /100g suchych nasion !

Warzywa, które charakteryzują się dużą zawartością tego składnika:
pietruszka liście - 695 mg/100g
boćwina - 548 mg/100g
jarmuż - 530 mg /100g
pasternak - 490 mg / 100g
ziemniaki - 443 mg / 100g
brukselka - 416 mg /100g
czosnek - 400mg /100g
pietruszka korzeń - 399 mg/100g
koper - 396 mg /100g
brokuł - 385 mg /100g
burak - 348 mg /100g
seler korzeń - 320 mg /100g
kapusta włoska - 306 mg /100g
szparagi - 300mg / 100g
pomidor - 282 mg /100 g

1 komentarz: