środa, 23 września 2015

Wartości odżywcze grzybów. Warto je jeść czy nie?


Grzyby są zdrowe czy nie? Warto je jeść czy unikać? A może jedzenie ich powinno być zabronione? Przecież przez wiele lat udowadniano nam , że nie mają żadnych właściwosci odżywczych. Że s tylko dodatkiem smakowym tylko chityną, której i tak nie umiemy trawić...
A jednak grzyby mają wartości odżywcze, witaminy A,D, E, B6, C, betakaroten, foliany, tiaminę, ryboflawinę i niacynę. Zawierają białko i cenne aminokwasy egzogenne
Wartości odżywcze grzybów podaję na przykładzie popularnej pieczarki uprawnej (wg Tabel składu i wartości odżywczej żywności)
Wartość energetyczna 17 kcal  w 100g, białko roślinne 2,7 g, tłuszcz 0,4 g, węglowodany ogółem 2,6 g, ( w tym sacharoza 0,1 g), błonnik 2 g
Grzyby zawierają w swoim składzie wszystkie Aminokwasy egzogenne - te, których organizm ludzki nie potrafi sam syntetyzować i muszą one być dostarczone z zewnątrz z pożywieniem. Są to fenyloalanina, izoleucyna, leucyna, lizyna, metionina, treonina, tryptofan, walina.
Składniki mineralne zawarte w grzybach to: sód 6 mg, potas 289 mg, wapń 11 mg, fosfor 165 mg, magnez 12 mg, oraz poniżej 1 mg - żelazo, cynk, miedz, mangan, jod 1mg. 

Grzyby są niskokaloryczne i tak popularne pieczarki polecane są w dietach odchudzających ze względu także na smak i dużą zawartość wody. Zawartość składników jest zawsze wieksza w kapeluszach niż w nózkach. W grzybach zawartość witaminy PP może być wyzsza niz w drożdżach!  Sa grzyby, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, jak np. Mun. Nasze hodowlane boczniaki też zawierają glukan i kwas foliowy o działaniu przeciwnowotworowym. Prawie wszyscy lubimy potrawy z grzybów jednak  nie wszyscy mogą je jeść. Mówi sie ze grzyby sa ciężkostrawne... Ale to tez nie jest tak do końca prawda. Po prostu sa ludzie, którzy nie mogą jeść grzybów ze względu na stan jelit lub schorzenia watroby, nerek. Dzieci do lat 3 i osoby w podeszłym wieku powinny grzybów unikać. Osobie ze zdrowym przewodem pokarmowym mała ilość grzybów na pewno nie zaszkodzi. Trzeba w tym względzie jednak zachować umiar :) Mimo że ma się ochotę na olbrzymią porcję...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz