niedziela, 10 kwietnia 2016

Keks z mąki pełnoziarnistej orkiszowej z dodatkiem amaretto


Tym razem wypiek dla dorosłych :) Chociaż dodatek tak małej ilości Amaretto nie zaszkodzi delikatnym podniebieniom. Alkohol, jaki by nie był i tak się ulotni w czasie pieczenia :) Właściwie to chodziło mi o aromat, bo dodałam też mleko z migdałów, żeby ciasto było bardziej w tym migdałowym klimacie. Możecie oczywiście dodać według uznania inny aromat a mleko migdałowe zastąpić zwykłym. Ciasto keksowe "chodziło" za mną od długiego czasu... :) No i dzisiaj go upiekłam. A co tam! Wiosna tak mnie podkręca :) Radośnie na sercu i na talerzu. Odkryłam to motto, które pasuje do mojego bloga i mnie inspiruje:

Nie ma bardziej szczerej miłości niż miłość do jedzenia (George Bernard Shaw) 

  • 250g. mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 100g. mąki ziemniaczanej
  • 150 g. masła
  • 5 jajek
  • 1/2 szkl. miodu
  • 1 op. cukru waniliowego
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 50 ml. amaretto
  • 200g. bakalii ( mieszanka keksowa)
  • cukier puder do posypania
  • szczypta soli
  • 100ml. mleka migdałowego ( lub zwykłego)
Bakalie zalać w miseczce amaretto. Pozostawić na 1 godzinę. Oddzielić białka od żółtek. Białka ubić ze szczyptą soli. Żółtka utrzeć z cukrem waniliowym i miodem. Dodać amaretto ( to, co nie wchłonęły owoce) i  miękkie masło. Ucierać jeszcze przez chwilę aż masa będzie puszysta. Dodać mleko i zmieszane mąki z proszkiem do pieczenia.  Ciasto będzie dosyć gęste. Dodać pianę z białek. Wymieszać łopatką lub łyżką, żeby ciasto dostało "lekkości". Na koniec dodać bakalie oprószone mąką. Ciasto przełożyć do foremki keksowej. Wstawić do nagrzanego do 180C piekarnika. Piec około 1 godzinę (sprawdzić patyczkiem, czy jest gotowe). Wystudzony keks posypać cukrem pudrem. Smacznego





1 komentarz: