czwartek, 5 maja 2016

Co zrobić na obiad, gdy dziecko nie chce jeść mięsa? Gołąbki z soczewicą i ryżem



Co przygotować na obiad, gdy Twoje dziecko nie chce jeść mięsa? Może dla niektórych wyda sie to trudne do zrealizowania, ale możliwości jest dużo...  Pewnie łatwiej jest kupić kawałek mięsa niż wymyślać potrawy, które go mogą zastąpić. Białko jest potrzebne w codziennych posiłkach, bo to właśnie ono bierze udział w budowaniu mięśni, powstawaniu i odnowie komórek ciała i regeneracji wszystkich struktur białkowych ludzkiego organizmu, Białko zwierzęce jest najlepsze, bo jest pełnowartościowe. To znaczy że zawiera wszystkie aminokwasy potrzebne człowiekowi do procesów życiowych. Rośliny też zawieraja białko, ale wiekszość pokarmów roślinnych jest uboga lub nie zawiera aminokwasów tzw egzogennych ( tych, których organizm ludzki nie umie wytworzyć) i które muszą być dostarczane z zewnątrz, czyli z pożywieniem. Idealnym wzorcem białka jest jajo kurze ( zarówno białko jak i żołtko) Jajo zawiera wszystkie aminokwasy w idealnych proporcjach. Białko roślinne znajdziemy w ryżu, nasionach suchych strączkowych, amarantusie, kaszy gryczanej, orzechach, sezamie, nasionach lnu, migdałach oraz w wielu warzywach zielonych. Najlepiej gdy połączymy w posiłku rosliny strączkowe z ryżem czy ryż z orzechami czy kaszę z orzechami... Po co tak postępujemy? Żeby aminokwasy występujące w jednym produkcie uzupełniły ich skład w innym i całej potrawie. 
Zapraszam do wypróbowania mojego przepisu na gołąbki z ryżem i soczewicą :) Będziecie mile zaskoczeni!

  • 1 młoda kapusta ( parzona i podzielona na liscie)
  • 100g soczewicy czerwonej
  • 100g ryżu
  • 1 jajko
  • sól, pieprz, zielona pietruszka
  • sos pomidorowy ( około 300ml)
  • majeranek
  • nasiona siemienia lnianego

Kapustę zaparzyć. Odciać liście, usunąć z nich grube nerwy. Soczewicę i ryż ugotować oddzielnie i wystudzić. Połączyć ryż z soczewicą. Dodać jajko i posiekana zielona pietruszkę. Doprawić sola i pieprzem. Rozłożyc farsz na liściach kapusty. Zawinąć, tworząc paczuszki. Gołabki ułożyć w naczyniu do zapiekania. posypać majerankiem i siemieniem lnianym. Zalać sosem pomidorowym. Naczynie przykryć.  Piec w piekarniku około 40 minut w temp. 190oC.  Smacznego :)

2 komentarze:

  1. Najlepsze! W życiu bym się nie spodziewał, że gołąbki z soczewicy mogą być tak pyszne. :) Świetny przepis.

    OdpowiedzUsuń