sobota, 4 czerwca 2016

Botwinka na maślance. Zapomniana, Babcina różowa zupa botwinkowa.










Czy myślicie, że smaczne zupy są tylko te, zabielane śmietaną? W dietach redukcyjnych zaleca się często zastąpienie śmietany mlekiem, ze względu na tłuszcz ukryty w śmietanie. Osobiście nie lubię zup zabielanych mlekiem. Są takie mało wyraźne w smaku. Nie można śmietany? To co zrobić?... Są inne sposoby na wydobycie smaku i podkreslenie delikatności młodych warzyw. Przypomniałam sobie ten smak... I nie mogłam mu sie oprzeć. Kupiłam dobrej jakosci maślankę od starszej Pani na targu ( często kupuję u niej masło domowej roboty). Miałam w koszyku warzywa i pęczek botwinki. Zapytałam ją, czy zna stary przepis na botwinkę zabielaną maślanką? - Oczywiście! Przeciez w gospodarstwie trzeba wykorzystać to, co zostaje po produkcji masła :) Zamiast śmietany do zupy używa więc bardzo często maślanki. Ja też lubię maślankę. Jest smaczna i zdrowa. Wspomaga utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej jelit. Osoby, które nie mogą pić mleka, najczęściej dobrze tolerują przetwory mleczne fermentowane. Maślanka naturalna ma ok. 40 kcal (w 100g). dla porównania śmietana do zupy 18% ma 180 kcal. Dzisiaj podaję Wam przepis, który znam z dzieciństwa. Moja Babcia często na wiosnę gotowała taką różową, botwinkową zupę. Z szacunkiem podchodzę do starej kulinarnej mądrości ludowej, której żadne mody dietetyczne współczesnego świata nie dorównują. Polecam :)
  • 300 g. białej kiełbasy (kiełbasa surowa z szynki wieprzowej) 
  • 1 l. wody 
  • 200 g.włoszczyzny ( korzenie: marchew, pietruszka, seler i por)
  • 1 pęczek młodych buraczków
  • 250 ml. maślanki
  • liść laurowy, ziele angielskie, pieprz w ziarenkach
  • sól. pieprz mielony, sok z 1/2 cytryny
  • zielona pietruszka   
  • ziemniaki 100 g (ewentualnie)
Przepis na 4 porcje. 1 porcja (około 300ml) zawiera 220kcal
opcja z ziemniakami ma około 240 kcal


Włoszczyznę pokroić w kostkę. W garnku zagotować wodę. Włożyć kiełbasę. Dodać przyprawy i warzywa. Gotować na małym gazie około 20 minut. Kiełbasę wyjąć i pokroić ukośnie w plastry. Botwinkę umyć i posiekać. Wywar zakwasić sokiem z cytryny. Włożyć pokrojone buraczki . Gotować jeszcze 5 minut. Do gorącej zupy wlać maślankę. Doprawić zupę solą i pieprzem. Przed podaniem zupę posypać na talerzach zielona pietruszką. Można do niej podać ugotowane ziemniaki. Smacznego








2 komentarze:

  1. Wygląda przepysznie, aż się głodna zrobiłam, dzisiaj to przygotuję według twojego przepisu, zapraszam także do mnie po stare przepisy http://przepisybabci.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję :) Pozdrawiam ciepło. D.

    OdpowiedzUsuń