piątek, 8 lipca 2016

7 U - Siedem Zdrowych Zasad według Prof. Bergera. Jak aktywnie i zdrowo przeżyć ponad 90 lat?


Jak aktywnie i zdrowo przeżyć ponad 90 lat? Wystarczy trzymać się kilku prostych zasad. Tak twierdzi Prof. Berger,  fizjolog żywienia i twórca nauk żywieniowych w Polsce. Poniżej jego 7 zasad U, których sam przestrzegał przez całe życie. 
O drodze naukowej Profesora Bergera przeczytacie TUTAJ

7U - wg. Prof. Stanisława Bergera
1-UROZMAICENIE...
Przygotowując posiłki dbajmy o ich urozmaicenie. Zwracajmy uwagę na to, żeby codziennie w naszym menu występowały produkty ze wszystkich grup żywnościowych. Używajmy w naszej kuchni produkty zbożowe, chude mięso, drób, warzywa, owoce, produkty mleczne i dobre tłuszcze. Zapewnimy w ten sposób naszemu organizmowi wszystkie składniki pokarmowe. Zadbamy o nasze zdrowie. Będziemy w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej.
2-UMIARKOWANIE...
Każdy człowiek powinien jeść według indywidualnych upodobań i  potrzeb, jednak we wszystkim wskazany jest umiar.  Ważne jest utrzymanie właściwej masy ciała. Jeżeli jemy "do woli" to obserwujmy siebie. Gdy zauważymy, że tyjemy to znaczy że  jemy zbyt dużo. Natomiast w przypadku, gdy mamy normalną wagę ciała i zaczynamy chudnąć, to znaczy że pokarmu dostarczamy zbyt mało lub jest on mało wartościowy. 
3-UREGULOWANIE...
Regularność to cenna cecha. Jeśli jej jeszcze nie posiadasz, możesz ją wypracować... Trzeba się starać, żeby między posiłkami były równe przerwy czasowe. Także wielkość posiłków powinna być dla nas optymalna. Nie wskazane jest zarówno przejadanie się jak i skąpe żywienie. Regularne odżywianie się o stałych porach pozwala na prawidłowe trawienie i równomierne dostarczanie składników pokarmowych naszemu organizmowi. Takie systematyczne dostarczanie energii naszemu ciału pozwala na kontrolowanie uczucia głodu i zachowaniu prawidłowej masy ciała.
4-UMIEJĘTNOŚĆ...
Podstawowa umiejętność zdrowego przygotowania potraw jest potrzebna każdemu człowiekowi, który jest zainteesowany własnym zdrowiem. Należy pamiętać,  że wartościowy posiłek można skomponować z tanich, łatwodostepnych produktów. Natomiast drogie, najzdrowsze produkty, nieumiejętnie przechowywane i przygotowywane, stracą witaminy i sole mineralne. Dobrej jakości produkty, bogate w niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT pozwolą nam przyswoić witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Natomiast ryba czy chude mięso panierowane i smażone w dużej ilości tłuszczu stanie się bombą kaloryczną. Jedzenie takie nie będzie dla nas zdrowe.  
5-UPRAWIANIE...
Regularny, umiarkowany wysiłek fizyczny jest zalecany wszystkim, bez względu na istniejące schorzenia. Aktywność dobiermy indywidualnie do własnych możliwości. Najważniejsze jest, żeby nie zalegać na kanapie. Nie muszą to być od razu biegi czy siłownia. Moze to będzie na początek wyruszenie do trochę oddalonego sklepu po zdrowe pieczywo lub poranny spacer z psem. Udowodniono naukowo, że osoby aktywne fizycznie są zdrowsze od tych prowadzacych siedzący tryb życia. Dotyczy to także osób otyłych. Ruch mobilizuje cały organizm do lepszego funkcjonowania i daje zdrowie.
6-UNIKANIE...
Odstawiamy to, co nam szkodzi. Często zamiast całkowicie wykluczać dany produkt z diety, powinnismy kontrolować jego ilość. Na przykład sól - jest potrzebna w ilości nie przekraczającej 5 g dziennie dla osób zdrowych. Pamietajmy, że sól znajduje sie we wszystkich gotowych produktach, które kupujemy i zjadamy. Unikajmy więc dosalania potraw. Podobne zalecenia dotyczą tłuszczy, cukrów oraz używek. Alkohol spożywany sporadycznie w ilościach umiarkowanych może mieć korzystne działanie na organizm, ale jego nadmiar na pewno nie wyjdzie nam na  zdrowie.
7-UŚMIECH...
No cóż... wiadomo nie od dziś, że pogodni ludzie żyją dłużej. Ważna jest też życzliwość w stosunku do siebie i okazywana innych. Sa ludzie, którzy potrafia cieszyć się z niewielkich rzeczy. A wolny czas spędzają miło, w gronie przychylnych, radosnych osób. To im pomaga w zachowaniu zdrowia przez całe życie. Bardzo dobre efekty przynosi śmiech. Powoduje dotlenienie mózgu i rozluźnienie napietych mięśni. Jeśli nie masz towarzystwa pozytywnie nastawionych osób, poogladaj komedie i śmiej się głośno :)

Opracowanie D.Woźniak




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz