sobota, 16 lipca 2016

Sezon na czereśnie w pełni... Jakie właściwości zdrowotne mają czereśnie. Herbatka z ogonków czereśniowych na wzmocnienie kości.


Czereśnia nazywana wiśnią ptasią (w moim regionie nie znam tej nazwy) należy do rodziny różowatych. Jest drzewem występującym w Europie, Azji i na Kaukazie. Jest podobna do wiśni ale dużo od niej słodsza. Nie dziwięsię, że ptaki a zwłaszcza szpaki za nią przepadają. Jest smaczna, soczysta i zdrowa...  Sezon na czereśnie jest w pełni. Biegnę na targ, żeby zakupić parę kilogramów... Wszyscy uwielbiamy te owoce! To po truskawkach kolejny smakołyk, któremu trudno sie oprzeć i trudno przestac je jeść...
Garść czereśni to około 80g. - Taka porcja zawiera 49 kcal. i jest bezpieczna dla naszego "body" :) Wieksze ilosci zjadanych czeresni to oczywiscie większa ilośc przyswojonych węglowodanów i kcal. Czereśnie są ciężkostrawne, więc łapczywość możemy przypłacić bólem brzucha. Ale na szczęście nie wszyscy są tak wrażliwi.
Czereśnia w 100g owoców zawiera 61 kcal
Białko - 1 g.
Tłuszcz - 0,3 g
Węglowodany - 4,6g.
Błonnik - 1,3g.

Czereśnie występują w wielu odmianach i kolorach. warto pamietać, że najwiecej wartosci odżywczych mają owoce intensywnie wybarwione. Zawieraja one więcej antyoksydantów ale też więcej wapnia, potasu, magnezu, zelaza. Większa ilość beta- karotenu i witaminy C oraz z grupy B. Czereśnie są dobrym źródłem energii i są wskazane w żywieniu dzieci. Dla dorosłych ( spożywane w nadmiarze)  mogą być źródłem niechcianych kalorii.
Jakie mają działanie lecznicze? Wspierają leczenie dny moczanowej, choroby polegającej na gromadzeniu kryształków kwasu moczowego w stawach i chrzastkach. Choroba ta uposledza sprawność ruchową i powoduje ból. Czereśnie zawierają wit. B5, która łagodzi te dolegliwości poprzez zmniejszenie stężenia kwasu moczowego w organizmie. Cyjanidyna znajdująca się w czereśniach obniża odczucia bólowe związane z ta chorobą. Podobnie działa witamina C. która łagodzi wszelkie stany zapalne organizmu. Czereśnie wpływają pozytywnie na inne schorzenia - m.in. reumatoidalne zapalenie stawów. Ze względu na dużą zawartość wapnia czereśnie maja pozytywny wpływ na leczenie osteoporozy.
Ja najbardziej lubię soczyste, świeże czereśnie, prosto z drzewa :) Lubię ciasta z czereśniami. Lubię przetwory. Uwielbiam kompot czereśniowy. Przepis jest tutaj: Mądry kompot czereśniowy.
Zbieram ogonki czereśni, które suszę. Robie z nich mieszankę herbacianą, która wspaniale uzupełnia wapń w organizmie. Tę herbatkę piję od wielu lat na wzmocnienie kości.

Herbatka wzmacniająca kości:
Zmieszać w równych ilościach wagowych wysuszone i rozkruszone: ogonki czereśni, liście czarnej porzeczki, liście pokrzywy, liście poziomek lub malin, koszyczki rumianku.
2 razy dziennie zaparzyć 1 płaska łyżkę w szklance wrzątku. Pić przed posiłkami.

Pisałam już kilkakrotnie o mojej walce z osteoporozą. Jeśli chcecie wzmocnić swoje kości to polecam. O osteoporozie możecie przeczytać TUTAJ i TUTAJ albo szukajcie w etykietach w prawym panelu OSTEOPOROZA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz