wtorek, 13 grudnia 2016

Jakie wartości odżywcze mają truskawki mrożone? Czy warto jeść mrożonki?


Jakie wartości odżywcze mają mrożone owoce? Czy warto je jeść zimą? Czy mrożone owoce nie tracą witamin? A może w ogóle nie warto ich jeść i lepiej kupować owoce importowane jak pomarańcze, czy winogrona... Takie pytania zadaje sobie wiele osób stając przed dylematem: kupić mrożone krajowe zwykłe truskawki czy egzotyczne, fantastycznie wyglądające owoce... Zastanawiamy się nad tym zwłaszcza zimą, gdy chcemy aby nasza dieta była bogata w składniki mineralne i witaminy. Wiele osób decyduje się wtedy na cytrusy... Tymczasem prawda jest taka, że nasze krajowe mrożone truskawki zawierają tyle samo wartości odżywczych co truskawki świeże. Dodatkowym argumentem jest fakt, że były zrywane w pełni dojrzałości, czego niestety o cytrusach powiedzieć nie możemy. Kolejny argument to taki, że truskawki są owocem lokalnym, pozytywnie oddziałujacym na nasz organizm. Mrożonki samodzielnie przygotowane w sezonie letnim są tańsze niż owoce importowane kupowane zimą. Truskawka świeża to bardzo ekonomiczny owoc. Odpadki w produkcie rynkowym to tylko 4% 
W poście FIT Deser z chia i truskawkami użyłam mrożonych truskawek. Truskawki są FIT :) 

100g truskawek zawiera:
28 kcal.
Białko 0,4 g
Węglowodany ( sacharoza) 7,2 g
Tłuszcze 0g

Was też zachęcam do ich jedzenia. Mrożonki mają tyle samo składników odżywczych co owoce świeże. Minimalnie widać różnicę ( mniej jest w mrożonce) jedynie w ilości folianów i witaminy C. Jednak i tak, w mrożonych truskawkach jest jej więcej niż w świeżych cytrusach.
Dla porównania - Cytryna w 100g zawiera 50 ug. wit C. 12ug. folianów i 3 ug. beta karotenu.

Żeby pokazać Wam, jak cennym owocem jest truskawka ( z lewej strony) poniżej dla porównania czarna jagoda ( z prawej strony). Dotyczy zarówno owoców świeżych i mrożonych. Oceńce sami :)

Zawartość w 100g. truskawka / czarna jagoda
  • Sód : 1 /  1mg
  • Potas 133/  62 mg.
  • Wapń 26/  15 mg.
  • Fosfor 25/  14 mg.
  • Magnez 10/ /2 mg.
  • Żelazo 0,7/  0,7 mg.
  • Cynk 0.09/  0,45 mg.
  • Miedź 0,11/  0,11 mg.
  • Mangan 0,22/  0,84
  • Jod 0/  1,2 ug.
  • Wit.A 2/ 6 ug.
  • Beta karoten 14/ 34 ug.
  • Wit. D 0/0  ug.
  • Wit. E 0,12/ 1,88ug.
  • Tiamina 0,028/ 0,018 ug.
  • Wit.B6 0.06/ 0,06 ug.
  • Foliany 15 ( 17 świeże)/ 5(6 świeże) ug. - minimalna różnica
  • Wit.C 59,4 (66 świeże)/  13,2 (14,7 świeże) - minimalna róznica
Dane wg. Tabel składu i wartości odżywczej żywności






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz