czwartek, 2 marca 2017

Wielki Post to czas, który może być wykorzystany do zmiany nawyków żywieniowych




Wielki Post to czas wyrzeczeń i odnowy…
Wielki Post to okres 40 dniowy, który zaczyna się od Środy Popielcowej. To czas przygotowujący do przeżycia najważniejszych dla chrześcijan Świąt Wielkanocnych. Kiedyś w tym okresie praktykowano ścisłą dietę bez mięsa, drobiu, nabiału, tłuszczu zwierzęcego. Wyrzekano się alkoholu i ograniczano cukier. Podstawą żywienia były warzywa, produkty zbożowe, świeże i suszone owoce, kiszonki. W czasie postu chleb smarowano powidłami lub maczano go w oliwie. Z ryb najczęściej podawano śledzie. Tradycyjną postną potrawą był kisiel owsiany. Spożywano kawę zbożową lub substytut z palonych żołędzi, cykorii i buraka oraz herbatę miętową, rumiankową i lipową. W czasach obecnych zmieniło się rygorystyczne podejście do postu, chociaż często kultywuje się tradycje wyniesione z domu rodzinnego i zwyczaje okolicy w której się mieszka. Wielki Post obecnie rozpatruje się raczej w kategoriach duchowych chociaż jest to dobry czas na poprawę relacji z własnym ciałem. Przejadanie się to popularna rozrywka mieszkańców bogatych krajów. Spożywanie zbyt dużej ilości kalorycznego i przetworzonego pożywienia jest przyczyną większości chorób cywilizacyjnych i przedwczesnego starzenia. Z wyników wielu badań wynika, że „post” czyli ograniczenie kalorii często wpływa korzystnie na ludzki organizm. Trzeba jednak pamiętać, że okresowe restrykcyjne posty są przeznaczone wyłącznie dla osób dorosłych całkowicie zdrowych. W przypadku kobiet w ciąży i karmiących, dzieci, młodzieży w okresie dorastania, osób w podeszłym wieku oraz cierpiących na choroby przewlekłe i nowotwory dieta taka jest wykluczona. Poza tym każda radykalna zmiana sposobu odżywiania się powinna być skonsultowana z lekarzem. Należy zdawać sobie sprawę, że zbyt długie unikanie określonych pokarmów może prowadzić do niedoborów pewnych składników i powodować problemy ze zdrowiem. Potrzebna jest wiedza, w jakim stopniu można zmniejszyć kaloryczność diety bez szkody dla zdrowia. 

Jak opanować apetyt i utrzymać równowagę organizmu ? 

  • Jedz proste potrawy. Opanuj chęć przygotowywania obfitych posiłków z wyszukanych składników. Staraj się ograniczać nawyk przejadania się. Spożywaj 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Warzywa o smaku gorzkim jak sałata, kapusta,seler naciowy, rzodkiewki hamują apetyt na większe porcje jedzenia. 
  • Zwiększ ilość płynów w diecie. Najczęściej uczucie pragnienia mylimy z głodem. Spożywać należy zupy warzywne i wywary, pić herbaty ziołowe, soki warzywne, wodę mineralną. 
  • Ogranicz spożycie potraw tłustych, słodkich, smażonych. Zmniejsz ilość czerwonego mięsa w diecie. Jedz więcej ryb, warzyw zielonych i roślin strączkowych. 
  • Nie jedz do syta. Zastosuj zasadę „napełniam żołądek do dwóch trzecich pojemności”. Jedz wolno, dokładnie przeżuwaj pokarm. 
  • Ciesz się posiłkiem i towarzystwem przy stole. Nawet skromne danie zjedzone w dobrej atmosferze przyniesie dużo satysfakcji i wyjdzie Ci na zdrowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz