poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Babka gotowana z prostego przepisu


Babka gotowana to ciasto bardzo łatwe. Sukces zalezy jednak od jakości foremki... Moje pierwsze spotkanie kulinarne z babką gotowaną nastąpiło około 30 lat temu. Moja ( jeszcze wtedy nie) teściowa przygotowała taką babkę. Spróbowałam i... do dzisiaj lubię ten smak :) Moja pierwsza foremka do gotowanej babki okazała się "niewypałem". Cienka blacha z której była zrobiona, powodowała odkształcenia a w związku z tym powstawały nieszczelności przez które moja babka w czasie gotowania uciekała... Pożyczałam więc starą solidną ( chociaż może niezbyt urodziwą) foremke od teściowej. Babka wychodziła jak marzenie :) Taką babkę robiłam kilka razy w miesiącu poniewaz cała rodzinka za nią przepadała. Gotowana babka w  niektórych rejonach Polski to tradycyjne ciasto podawane na Wielkanoc. Jest wilgotna, puszysta, delikatna i aromatyczna. Uważam że zasługuje na to by częściej goscić na naszych stołach. Polecam
  • 6 jaj
  • 200g. masła
  • 1 szkl. cukru
  • 1 szkl. mąki pszennej
  • 1 szkl. mąki ziemniaczanej
  • 2 czubate łyżeczki proszku do pieczenia
  • cukier waniliowy lub aromat wanilii
  • cukier puder do posypania
  • masło i bułka tarta do foremki
Jest to typowa babka ucierana. Zaczynamy wiec od połączenia cukru i masła. Powstanie grudkowata masa. Następnie należy miksować, dodając po jednym jajku. Masa stanie się bardziej puszysta. Do masy wsypać oba rodzaje mąki i proszek do pieczenia oraz dodać aromat. Ciasto przełożyć do foremki wysmarowanej masłem i wysypanej bułka tartą. Nałożyć pokrywkę. Foremkę wstawić do garnka z zimną wodą, która powinna sięgać około 4 cm. poniżej górnej krawędzi foremki. Foremkę należy unieruchomić ( obciążyć czymś) w garnku ( zablokować tak, żeby sie nie unosiła i nie pływała) bo babka krzywo wyrośnie. Garnek przykryć pokrywą. Gotować na małym gazie około 80 minut od momentu gdy woda zacznie wrzeć. Po tym czasie foremkę wyjąć z kąpieli wodnej. Otworzyć i poczekać chwilę aż para się ulotni. Babkę przełożyć na talerz i wystudzić. Posypać cukrem pudrem. Smacznego





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz